Θεληματικό πιγούνι

Είναι μια απορία που έχω εδώ και πολύ καιρό για τη χρήση αυτής της έκφρασης. Με ποια λογική αντανακλάται σ' αυτό το σημείο του προσώπου μια ψυχολογική κατάσταση; Αν θα φαινόταν κάπου ο εσωτερικός κόσμος μάλλον αυτό θα ήταν το βλέμμα. [Μήπως επειδή προτείνεται όταν ατενίζει κάποιος έχοντας το κεφάλι του ψηλά; (Νομίζω στα αγγλικά υπάρχει μια ανάλογη έκφραση)]
 

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Καταρχην, πιστευουμε πως το προσωπο ειναι "ο καθρέφτης της ψυχής";

Εγω το πιστευω. Το βλεμμα, τα χαρακτηριστικα και οι οποιες εκφρασεις μπορει να προδωσουν εναν χαρακτηρα.

Το θεληματικο πηγουνι, ειναι μεσα σ' αυτα, ομως.. ποτε μου δεν καταλαβα πως ακριβως ειναι το θεληματικο πηγουνι :συγνώμη:

Εγω προσεχω παντως την σταση του σωματος. Μου αρεσει ο αλλος να περπατα ορθιος (και οχι σκυφτος, σαν να φοβαται) και περηφανος
 
Σε εφηβική ηλικία είχα μια μανία με τα βιβλία τύπου άρλεκιν. Σ' αυτά τα βιβλία, λοιπόν, όλοι μα όλοι οι αρσενικοί ήρωες είχαν θεληματικό πιγούνι. Πάντα αναρωτιόμουν πώς ακριβώς μπορεί να είναι ένα θεληματικό πιγούνι και ακόμα δεν έχω καταλάβει. Όσο για την αγγλική αντίστοιχη έκφραση θα ήθελα κι εγώ πολύ να τη μάθω, αφού τα άρλεκιν είναι μεταφρασμένα από τα Αγγλικά :χμχμ:
 

Λορένα

Πολεμίστρια του Φωτός
Απορια : τι εννουμε με την λεξη : θεληματικο;

α. δεκτικο..

β. αποφασιστικο.

γ. αλλη επιλογη..


Νομιζω παντως οτι ειναι το πιγουνι που προεξεχει καπως..

πχ της Κεητ (της Αγγλιας ντε :))))) που σχολιαστηκε το δικο της αναλογα .
 

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Το ονλάιν λεξικό Τριανταφυλλιδη σημειώνει:

θεληματικός -ή -ό : που έχει ή που φανερώνει ισχυρή θέληση: Θεληματικό πιγούνι.​

Άρα το θεληματικό πηγούνι φανερώνει κάποιον με ισχυρή θέληση. Ομολογώ πως μέχρι τώρα έχω ακούσει την έκφραση να χρησιμοποιείται μόνο για να περιγράψει άντρα.

Το θεληματικό πηγούνι είναι μάλλον το ελαφρώς προτεταμένο και στο μυαλό μου έρχεται, έτσι αυθόρμητα, ο Γκρέγκορη Πεκ.
 
Η απάντηση στις απορίες σας βρίσκεται στην Φυσιογνωμική. Πρόκειται για μία ψευδεπιστημονική- εμπειρική θεωρία, κατά την οποία κάθε χαρακτηριστικό του προσώπου συνδέεται με ένα βασικό στοιχείο του χαρακτήρα του υπό ανάλυσιν υποκειμένου. Πολύ γενικά σας λέω τα εξής.
Το ανθρώπινο πρόσωπο χωρίζεται σε τρεις ζώνες. Πρώτη ζώνη από την κορυφή του κεφαλιού έως τα μάτια, η ζώνη της διανόησης. Δεύτερη ζώνη, από τα μάτια έως και την μύτη, η ζώνη του συναισθήματος. Τρίτη ζώνη, από το άνω χείλος έως το πηγούνι, η ζώνη του ενστίκτου. Γι΄αυτό και λέμε ότι όποιος έχει μεγάλο μέτωπο είναι ευφυής, όποιος έχει πλατειά μάγουλα είναι ευαίσθητος και όποιος έχει προτεταμένο πηγούνι είναι ενστικτώδης. Η κατά μήκος διάσταση υποδηλώνει ποιότητα ενώ η κατά πλάτος ποσότητα. Η χωριατοπούλα είναι φαρδυπρόσωπη ενώ η πριγκίπισσα έχει λεπτό, μακρύ πρόσωπο. Η κλασσική εικόνα του κακοποιού και δολοφόνου είναι ένας τύπος με μικρό κρανίο, στενό μέτωπο, μικρά μάτια, χοντρό πρόσωπο, άμορφη πλακουτσωτή μύτη, στενά χείλη και έντονο φαρδύ πηγούνι. Αντίθετα, η εικόνα του αγίου έχει μακρόστενο πρόσωπο, λεπτή μακριά μύτη, μεγάλα μάτια, λεπτά μάγουλα, καλοσχηματισμένα χείλη και λεπτό πηγούνι.
Περισσότερα θα βρείτε στα έργα του Γάλλου φυσιογνωμιστή, αποκρυφιστή και λευκού μάγου Paul Jagot.
 
Υποθετω πως καποιος συγγραφεας βιβλιων τυπου αρλεκιν το χρησιμοποιουσε σαν περιγραφη για τους ωραιους χαρακτηρες γιατι ειχε διαβασει κατι σχετικα με φυσιογνωμικη και σκεφτηκε οτι ταιριαζει να το βαλει.Κι επειδη γενικα πουλουσαν τα βιβλια του, φανηκε σε αλλους "πιασαρικο" και το χρησιμοποιησαν.
Αλλιως δεν μπορω να εξηγησω πως ολοι αυτοι βλεπουν θεληματικα πιγουνια....Στην κανονικη ζωη ποιος ανθρωπος περιγραφει καποιον αλλον και λεει "ειχε θεληματικο πιγουνι";:εεε;:
 
Η απάντηση στις απορίες σας βρίσκεται στην Φυσιογνωμική. Πρόκειται για μία ψευδεπιστημονική- εμπειρική θεωρία, κατά την οποία κάθε χαρακτηριστικό του προσώπου συνδέεται με ένα βασικό στοιχείο του χαρακτήρα του υπό ανάλυσιν υποκειμένου. Πολύ γενικά σας λέω τα εξής.
Το ανθρώπινο πρόσωπο χωρίζεται σε τρεις ζώνες. Πρώτη ζώνη από την κορυφή του κεφαλιού έως τα μάτια, η ζώνη της διανόησης. Δεύτερη ζώνη, από τα μάτια έως και την μύτη, η ζώνη του συναισθήματος. Τρίτη ζώνη, από το άνω χείλος έως το πηγούνι, η ζώνη του ενστίκτου. Γι΄αυτό και λέμε ότι όποιος έχει μεγάλο μέτωπο είναι ευφυής, όποιος έχει πλατειά μάγουλα είναι ευαίσθητος και όποιος έχει προτεταμένο πηγούνι είναι ενστικτώδης. Η κατά μήκος διάσταση υποδηλώνει ποιότητα ενώ η κατά πλάτος ποσότητα. Η χωριατοπούλα είναι φαρδυπρόσωπη ενώ η πριγκίπισσα έχει λεπτό, μακρύ πρόσωπο. Η κλασσική εικόνα του κακοποιού και δολοφόνου είναι ένας τύπος με μικρό κρανίο, στενό μέτωπο, μικρά μάτια, χοντρό πρόσωπο, άμορφη πλακουτσωτή μύτη, στενά χείλη και έντονο φαρδύ πηγούνι. Αντίθετα, η εικόνα του αγίου έχει μακρόστενο πρόσωπο, λεπτή μακριά μύτη, μεγάλα μάτια, λεπτά μάγουλα, καλοσχηματισμένα χείλη και λεπτό πηγούνι.
Περισσότερα θα βρείτε στα έργα του Γάλλου φυσιογνωμιστή, αποκρυφιστή και λευκού μάγου Paul Jagot.
εμενα αυτες οι ''ψευδοεπιστημονικες-εμπειρικες θεωριες'' με βρισκουν ακρως αντιθετο,δεν μπορω να τις παρω στα σοβαρα. με βαση τα εξωτερικα χαρακτηριστικα ενος ανθρωπου ειναι πολυ αφελες να ελπιζεις οτι μπορεις να βγαλεις συμπερασμα για τον χαρακτηρα και τον εσωτερικο του κοσμο...
 

Πεταλούδα

Θαλασσογέννητη Ελπίδα των Ηλιόμορφων Ονείρων
Προσωπικό λέσχης
Η απάντηση στις απορίες σας βρίσκεται στην Φυσιογνωμική. Πρόκειται για μία ψευδεπιστημονική- εμπειρική θεωρία, κατά την οποία κάθε χαρακτηριστικό του προσώπου συνδέεται με ένα βασικό στοιχείο του χαρακτήρα του υπό ανάλυσιν υποκειμένου. Πολύ γενικά σας λέω τα εξής.
Το ανθρώπινο πρόσωπο χωρίζεται σε τρεις ζώνες.
Δεν έχω ακούσει την Φυσιογνωμική, αλλά αυτές οι τρεις ζώνες μου θύμισαν κάτι που είχα διαβάσει στο βιβλίο "Γλώσσα του σώματος". Στο κεφάλαιο σήματα με τα μάτια, χωρίζει τρεις βασικούς τρόπους βλέμματος, που θα αναφέρω γενικά, αντιπαραβάλοντας τις δύο «θεωρίες» :

Πρώτη ζώνη από την κορυφή του κεφαλιού έως τα μάτια, η ζώνη της διανόησης.
Το εξουσιαστικό βλέμμα: φανταστείτε ένα νοητό τρίγωνο, που η κορυφή του είναι το κέντρο του μετώπου και οι δύο πλαϊνές πλευρές τέμνονται στα μάτια. Αν κοιτάς τον συνομιλητή σου επίμονα σε αυτή την περιοχή, τότε ο άλλος αρχίζει να νιώθει πίεση. Αυτό το βλέμμα δε ενδείκνυται σε φιλικές ή ρομαντικές συναντήσεις.

Δεύτερη ζώνη, από τα μάτια έως και την μύτη, η ζώνη του συναισθήματος.
Το κοινωνικό βλέμμα: είναι η τριγωνική περιοχή του προσώπου που ξεκινάει από τα μάτια και καταλήγει κάτω από τη μύτη. Στατιστικά, σε κοινωνικές συναντήσεις, σε αυτή την περιοχή κοιτάμε τον συνομιλητή.

Τρίτη ζώνη, από το άνω χείλος έως το πηγούνι, η ζώνη του ενστίκτου.
Το βλέμμα οικειότητας: η τριγωνική περιοχή που ξεκινάει από τα μάτια και καταλήγει κάτω από το σαγόνι και αναλόγως τις περιπτώσεις συνεχίζει και στο σώμα. Είναι το βλέμμα που χρησιμοποιούν συνήθως δύο άνθρωποι όταν πλησιάζουν από απόσταση, ώστε να αντιληφθούν σε ποιο φύλο ανήκει το πρόσωπο και αν τους ενδιαφέρει . Γενικά, σε πρώτο επίπεδο, είναι το βλέμμα που «σκανάρουμε» έναν άνθρωπο που δεν γνωρίζουμε.

Γι΄αυτό και λέμε ότι όποιος έχει μεγάλο μέτωπο είναι ευφυής, όποιος έχει πλατειά μάγουλα είναι ευαίσθητος και όποιος έχει προτεταμένο πηγούνι είναι ενστικτώδης. Η κατά μήκος διάσταση υποδηλώνει ποιότητα ενώ η κατά πλάτος ποσότητα. Η χωριατοπούλα είναι φαρδυπρόσωπη ενώ η πριγκίπισσα έχει λεπτό, μακρύ πρόσωπο. Η κλασσική εικόνα του κακοποιού και δολοφόνου είναι ένας τύπος με μικρό κρανίο, στενό μέτωπο, μικρά μάτια, χοντρό πρόσωπο, άμορφη πλακουτσωτή μύτη, στενά χείλη και έντονο φαρδύ πηγούνι. Αντίθετα, η εικόνα του αγίου έχει μακρόστενο πρόσωπο, λεπτή μακριά μύτη, μεγάλα μάτια, λεπτά μάγουλα, καλοσχηματισμένα χείλη και λεπτό πηγούνι. .
εμενα αυτες οι ''ψευδοεπιστημονικες-εμπειρικες θεωριες'' με βρισκουν ακρως αντιθετο,δεν μπορω να τις παρω στα σοβαρα. με βαση τα εξωτερικα χαρακτηριστικα ενος ανθρωπου ειναι πολυ αφελες να ελπιζεις οτι μπορεις να βγαλεις συμπερασμα για τον χαρακτηρα και τον εσωτερικο του κοσμο...
Ιαβέρη, η έκφραση «θεληματικό πηγούνι», συναντάται συνήθως σε ιστορίες τύπου άρλεκιν, που αν τυχόν διαβάσεις ή ρωτήσεις, ο χαρακτήρας και ο εσωτερικός κόσμος των πρωταγωνιστών, έχουν σαν βάση τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Δεν υπάρχει βαθύτερη ανάλυση.
Σε ένα άλλο κεφάλαιο, στη «Γλώσσα του σώματος», γράφει το εξής: «Οι γυναίκες, από την άλλη μεριά, προτιμούν άνδρες με ενήλικα πρόσωπα που φανερώνουν την ικανότητα να τις υπερασπίσουν – δυνατά σαγόνια, μεγάλο μέτωπο, τονισμένη μύτη». Οπότε, δεν είναι τυχαίο, που χρησιμοποιούνται κατά κόρον τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, σε αυτού του είδους τις ιστορίες.

Σίγουρα, δεν μπορούμε να αποφανθούμε για τον χαρακτήρα ενός ανθρώπου, βλέποντας ότι έχει πχ θεληματικό πηγούνι. Υπάρχουν όμως κλάδοι που χρησιμοποιούν αυτές τις θεωρίες, παράδειγμα στον χώρο των διαφημίσεων. Αν παρατηρήσουμε τηλεοπτικές διαφημίσεις, θα δούμε ότι σε ομοειδή προϊόντα, χρησιμοποιούνται άντρες ή γυναίκες που έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Με αυτό τον τρόπο οι διαφημίσεις, στέλνουν υποσυνείδητα μηνύματα. Ένα απλό παράδειγμα: αν σκεφτούμε μια διαφήμιση με κάποιο προϊόν της φύσης και μια άλλη με κάποιο γυναικείο προϊόν, γνωρίζουμε εκ των προτέρων σε ποια θα πρωταγωνιστεί η ηλικιωμένη αγρότισσα και σε ποια το όμορφο μοντέλο.
 
Last edited:

Αντέρωτας

Ξωτικό του Φωτός
Προσωπικό λέσχης
Νομιζω στα αγγλικα θα μπορουσαμε να το πουμε square ή strong jaw. Εχω την εντυπωση οτι προκειται για το ειδος σαγονιου που εχουν μονο οι αντρες, το οποιο ειναι δηλαδη καπως πλατύ ή μεγάλο.


Παραμένει βέβαια μυστήριο άπο πού προκύπτει η λέξη 'θεληματικό'

Τωρα οσον αφορα τον φυσιογνωμισμο, απο οσο ξερω προκύπτει απο αρχαιότερες μαντικές τέχνες. Μια ανάλογη ψευδοεπιστήμη είναι η φρενολογία, που μελετούσε την ψυχική κατάσταση του ατόμου (πχ τρελός) βάση του σχήματος του κρανίου.
 
Last edited:

Φαροφύλακας

Υποθετικός Σοφέρ
Προσωπικό λέσχης
Καταρχήν, να ευχαριστήσουμε την Φένια και την Πεταλούδα για την ενδιαφέρουσα διάσταση που δώσαν στο θέμα.


Στα Αγγλικά, λοιπόν, δεν ξέρω εάν υπάρχει κάποια αντίστοιχη φράση -ενδεχομένως όχι- υπάρχει πάντως η σχετική πεποίθηση για το θεληματικό πιγούνι. Στο Longman Dictionary of Contemporary English βρίσκω ως παράδειγμα στο λ. jaw:

A strong square jaw is supposed to be a sign of firm character.

δηλ. Ένα τετράγωνο σαγόνι υποτίθεται πως είναι σημάδι ενός δυνατού χαρακτήρα.

Και γενικώς, εάν ρίξετε μια ματιά στον ιστό, θα δείτε να γίνεται πολύς λόγος για square jaw, όπως πολύ σωστά σημείωσε κι ο Αντέρωτας, πιο πάνω.
 
Εγώ πάντα είχα την εντύπωση ότι το θεληματικό πηγούνι είναι το σχήμα του πηγουνιού όταν σφίγγεις τα χείλη :/ Όπως και να'χει είναι το σήμα κατατεθέν του ωραίου άντρα,τουλάχιστον στα μυθιστορήματα :ρ
 
Top